Baza Wiedzy

Co warto wiedzieć o transporcie z Chin?

Oto kilka informacji, które przydadzą się przy planowaniu transportu z Chin:

Transport morski kontenerowy.

Usługa polegająca na zapakowaniu towaru do kontenera w miejscu nadania i dostarczeniu go do odbiorcy bez wyładowywania. Kontener jest zwykle zabezpieczony / zaplombowany w czasie całej swej podróży. Dzięki temu ładunek jest lepiej chroniony przed kradzieżą i wpływem czynników atmosferycznych oraz łatwiejszy do przemieszczania. Przewóz kontenerów drogą morską jest najczęściej wybieraną formą transportu dóbr konsumpcyjnych, ze względu na koszt. Koszt transportu kontenerów zmienia się średnio co miesiąc. Może wynosić od 200 do 1000 USD/20DV w zależności od okresu. Czas transportu do portu w EU to około 35-40 dni. Warunki dostawy – FOB, co oznacza, że firma chińska pokrywa wszelkie lokalne koszty dowozu do portu wraz z kosztem załadunku na statek. Najważniejsze dla Polski i Europy porty przeładunkowe to: Gdańsk, Gdynia, Hamburg, Rotterdam.

 

Transport morski drobnicowy.

Polega na skonsolidowaniu mniejszych ilości towaru (od jednej do kilku palet) jako przesyłki zbiorczej.  W regularnych odstępach czasu, najczęściej raz w tygodniu całość ładowana jest do kontenera (drobnica jest ładowana do standardowych kontenerów 20/40/40HQ)  i przewożona do kraju odbioru. Po rozładowaniu w kraju odbioru do magazynu, przesyłki są clone i dowożone do poszczególnych odbiorców. Cena od 35 USD/cbm lub 1000 kg. Ceny dość stabilne. Czas transportu  do portu w EU około 40-45 dni.

 

Transport kolejowy kontenerowy.

Usługa spedycyjna polegająca na zorganizowaniu przewozu ładunku za pomocą transportu kolejowego (szynowego). Ładunek musi być dostarczony do terminala kolejowego (załadowany u eksportera chińskiego, przewieziony, rozładowany na terminalu). Cena od 3000- 4000 USD/kontener, czyli znacznie drożej niż transport morski, ale też znacznie taniej niż lotniczy.  Czas transportu około 15-20 dni.

 

Transport kolejowy drobnicowy.

Jest to transport, w którym przewożona jest drobnica (drobne paczki i przesyłki) z jednego terminala kolejowego na drugi w ramach regularnych transportów szynowych. Cena około 150 USD/cbm.  Czas transportu około 15- 20 dni.

 

3 główne rodzaje kontenerów.

1. Kontener 20′ (wymiary 5,9 m x 2,35 m x 2,4 m).
2. Kontener 40′ (wymiary 12 m x 2,35 m x 2,4 m).
3. Kontener 40HQ (wymiary 12 m x 2,35 m x 2,7 m).

Ponadto istnieje wiele  kontenerów specjalistycznych, m.in.  Open Top, Flat Rack, Cysterny czy kontenery chłodzone (tutaj część długości w wymiarze ok. 0,5 metra zajmuje agregat chłodniczy). jednym słowem – cokolwiek Państwo importują (lub eksportują) -wszystko da się przewieźć

 

Jaki język obowiązuje podczas współpracy z partnerami chińskimi?

Językiem biznesu jest angielski i obecnie w znakomitej większości chińskich firm są pracownicy / handlowcy posługujący się sprawnie angielskim. Niemniej jest to język obcy zarówno dla nas jak i dla Chińczyków. Dlatego też na etapie negocjacji należy pytać o wszystko,   ujednolicać  nazewnictwo, precyzować szczegóły oraz  potwierdzać ustalenia. Dbałość o precyzję komunikacji jest bardzo ważna. Zamiast długich opisów w języku angielskim można zastosować  pismo obrazkowe – wysłanie zdjęcia, na którym zaznaczamy swoje wymagania oraz inne informacje. Obraz w wielu przypadkach będzie bardziej zrozumiały dla obu stron. W przypadku, gdy nie znamy języka i wybieramy się do Chin –  niezbędna będzie asysta tłumacza.

Czy różnice kulturowe mają wpływ na biznes?

Poznaj i doceń znaczenie różnic kulturowych i ich wpływu na sposób myślenia i prowadzenia biznesu przez Chińczyków. Konfucjańskie korzenie kulturowe: zależności społeczne oraz wzorce postępowania nakreślone przez Konfucjusza przez wieki wpływały na kształtowanie mentalności Chińczyków. Hierarchia, harmonia, szacunek dla starszych, kolektywizm, wzajemność i lojalność wobec grupy społecznej mają bezpośredni wpływ na kulturę pracy oraz sposób postępowania pracowników i managerów w chińskich przedsiębiorstwach. Indywidualizm jest cechą kultur zachodnich, zaś Chińczycy przedkładają dobro grupy nad dobro jednostki i decyzje również podejmują grupowo. Oznacza to także, że nie spotkacie się z odpowiedzialnością indywidualną, ale w przypadku sytuacji spornej (na przykład reklamacji jakości towaru) odpowiedzialność będzie „rozmyta”.

Hierarchia społeczna. Rozpoczynając współpracę z kontrahentami chińskimi, należy zawsze mieć na uwadze kwestie hierarchii. Ma to szczególne znaczenie podczas ustalania szczegółów jakościowych, negocjacji cen, ustalania zapisów kontraktu itd. Ważne jest, aby w miarę możliwości skład grupy negocjatorów odpowiadał sobie wiekiem i pozycją w hierarchii firmowej. Warto pamiętać, że osobą najważniejszą w firmie jest właściciel lub najstarszy manager, a często zdarza się,  że  te osoby nie posługują się językiem angielskim. Natomiast pracownicy:

  • nie podważają zdania ani decyzji osób starszych i bardziej znaczących;
  • nie wyrażają własnych opinii, ponieważ „znają swoje miejsce w szeregu”;
  • młodsi lub niżsi w hierarchii są posłuszni starszym lub ważniejszym.

  

Jak przygotować materiały graficzne dla chińskiego producenta?

Aby uniknąć problemów związanych z jakością wykonanych zadruków, należy odpowiednio komunikować się w tym zakresie. Przygotowanie wzornictwa dotyczy nie tylko produktu głównego, ale również opakowań, metek, etykiet, wszywek, naszywek, instrukcji i wszelkich innych dodatków. Warto ustalić z producentem, jakie programy graficzne obsługuje oraz w jakiej wersji przekazać pliki. Różne techniki druku wymagają odpowiedniego przygotowania materiałów graficznych, należy chociażby ustalić, czy kolory powstają z zadruku CMYK czy z wzorników kolorystycznych, np. Pantone. Czasami producent ma konkretne ograniczenia produkcyjne i warto to wiedzieć przy planowaniu grafiki, aby nie było konieczności dostosowywania koncepcji w momencie, kiedy będzie ona już opracowana. Bieżąca komunikacja, ustalenie nazewnictwa zrozumiałego dla obu stron, przygotowanie wydruków poglądowych oraz akceptacja próbek przedprodukcyjnych pozwoli uniknąć rozczarowań po otwarciu kontenera z dostawą całego nakładu zamówienia.

Jak produkować w Chinach artykuły licencyjne?

Produkcja artykułów licencyjnych w Chinach wymaga spełnienia wymogów licencjodawcy. Korzystając z pozwolenia na wykorzystanie znanej marki należy uwzględnić, że jej właściciel dbając o swoją reputację, z góry określa zasady dotyczące produkcji. W szczególności zwraca się uwagę na przestrzeganie praw człowieka oraz na ochronę środowiska. U wielu licencjodawców produkcja w Chinach jest dopuszczalna pod warunkiem przeprowadzenia w danej fabryce odpowiedniego audytu. Dlatego warto już na etapie wstępnych rozmów z producentem ustalić, czy spełnia wymogi danego licencjodawcy i czy był już przez niego weryfikowany. Jednocześnie pamiętajmy, że sprzedaż artykułów licencjonowanych podlega regionalizacji i aby wprowadzić je np. na terytorium Polski, należy mieć odpowiednie prawa potwierdzone kontraktem z właścicielem danej marki. W przeciwnym przypadku towar może zostać zatrzymany na etapie odprawy celnej.